نتایج جستجو برای عبارت :

ابن عربی : «فصوص الحکم» را خدا بر من وحی کرد !

ابن عربی در مقدمه کتاب «فصوص الحکم» مدعی است ، خدا این کتاب را در مکاشفه ای توسط پیامبر (ص) بر او وحی کرده که ترجمه آن بدین شرح است : 
«من رسول الله (ص) را در مبشره ای دیدم و این واقعه در دهه آخر از محرم سال 627 در شهر دمشق بود. در دست رسول الله (ص) کتابی بود ؛ به من فرمود : این کتاب «فصوص الحکم» است ، آن را بگیر و به مردم برسان تا از آن نفع برند. گفتم : شنیدم و از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت می کنم همانطور که مامور شده ایم. پس مقصود و آرزوی رسول الله
قبلتر سندی ارائه دادیم که ابن عربی مدعی شده بود ، «فصوص الحکم» به واسطه پیامبر (ص) به او وحی و القاء شده است. ابن عربی نه تنها ادعای نزول «فصوص الحکم» بلکه ادعای وحی و نزول حرف حرف «الفتوحات المکیة» را هم دارد !
اما داستان به همین جا ختم نمی شود و ابن عربی ادعایش را بالاتر می برد و مدعی میشود ، همان طور که خدا قرآن را جمع آوری و آیات را مرتب و ردیف کرده است ، جمع و ترتیب ابواب فتوحات هم به وحی و الهام خدا بوده و خودش اختیاری در آن نداشته است ! 
در اد
منطق فهم حدیث (در باب دینشناسى و نقد احادیث ضعیف و راه رفع تناقض بین احادیث)الحکم الزاهره و تحف العقول و میزان الحکمه و غرر الحکم و نهج الفصاحه (در باب احادیث موضوعى)اخلاق نظرى و معراج السعاده و حلیة المتقین (در علم اخلاق و آداب
#تفسیر_انفسی در بیان #علامه_حسن_زاده ادام اللّه ظلّه:
حضرت علامه در فص موسوی #کتاب_احمدی فصوص الحکم در باب تفاسیر و تاویل حضرت شیخ اکبر سخنان شیرینی میفرمایند که چنین است:
این بیان و امثال این بیان در این کتاب شریف فصوص الحکم و همچنین در فتوحات مکیه و صحف تفسیریه اهل عرفان و خلاصه مطلق آثار قلمى این بزرگان در بیان آیات قرآنیه تفسیر انفسى قرآن است که ظاهر به حال خود محفوظ است و انتقالات عرفانى که همان تفسیر انفسى قرآن است بیان تأویلات آیات است
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس مختصرة فی مقدمة كتاب شرح فصوص الحكم
1440 هـ

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
التعریف بالكتاب و مقدمته

2
فصوص الحكم 2

3
فصوص الحكم 3

4
فصوص الحكم 4

5
فصوص الحكم 5

6
فصوص الحكم 6

7
فصوص الحكم 7 تعریف العرفان النظری و الفرق بینه و بین العرفان العملی

8
فصوص الحكم 8 مراجعة أحكام الوجود السلبیة و الثبوتیة ج1

9


10
فصوص الحكم 9 الفصل الثانی فی اسمائه و صفاته سبحانه 

11
تتمة الفصل الثانی 

12
الفصل الثالث فی الأعیان الثابتة و التنبیه على الم
سیر علمی وعملی به طلاب حوزه علمیه  
 
خلاصه ایی از مطالب کتاب (حامل اسرار )اثر حضرت  استاد صمدی آملی
کتابهایی که در سیر علمی باید خوانده شود
گلستان وبوستان وکلیله ودمنه وحشر با دواوین شعرای اصیل مثل بابا طاهر
علوم ظاهر
اما در ادبیات عرب(صرف)
۱-نصاب الصبیان ابونصر فراهی (با تصحیح وتحشیه حضرت علامه حسن زاده آملی) این کتاب همراه با کتب صرفی خوانده شود
۲-امثله وشرح امثله
۳-صرف میر جناب میر سید شریف حسینی آملی
۴-شرح تصریف جناب تفتازانی
۵-شرح نظام
د
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس مختصرة فی مقدمة كتاب شرح فصوص الحكم
1440 هـ

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
التعریف بالكتاب و مقدمته

2
فصوص الحكم 2

3
فصوص الحكم 3

4
فصوص الحكم 4

5
فصوص الحكم 5

6
فصوص الحكم 6

7


8


9


10


11


12


13


14


15


16


17


18


19


20


21


22


23


24


25


26


27


28


29


30


31
فهرست اسامی آثار و تألیفات امام خمینی(ره) را مرور می‌کنیم: 
1-   شرح دعاى سحر
شرح دعای سحر اولین تالیف حضرت امام می باشد که نگارش آن به سال 1347
ه.ق بر می گردد ، این کتاب که به زبان عربی است در تفسیر و توضیح دعای سحر نوشته
شده است
2-   شرح حدیث رأس
الجالوت
شرح امام خمینی (س) بر حدیث رأس الجالوت ( احتجاجات حضرت امام رضا
(ع) با اصحاب ادیان مختلفه و از آنجمله رأس الجالوت از علمای یهود ) که به سال
1348 هجری قمری تألیف گردیده است
3- 
حاشیه امام بر شرح حدیث رأس
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس مختصرة فی مقدمة كتاب شرح فصوص الحكم
1440 هـ

ت
عنوان الدرس
الرابط

1
التعریف بالكتاب و مقدمته

2


3


4


5


6


7


8


9


10


11


12


13


14


15


16


17


18


19


20


21


22


23


24


25


26


27


28


29


30


31
از صبح که بیدار شدم، می‌خواستم از رنج ناتمام انسان بنویسم و... .
 اما چند لحظه بعد از غروب، از اینجا سردرآورده بودم.  پدر گفت دیشب رفته. کلید پکیج را هم زده چون نمی‌دانسته ما می‌آییم.
و من می‌توانم از روی نشانه‌ها و خاطرات بچگی‌هام آن‌طور که دوست دارم بسازمش. شخصیتش همه جا پیدا بود؛ حالت اتو کشیده‌ی توی هال. قندان از مادربزرگ به ارث برده با گل‌های قرمز اصیلش که دقیقا و سانتی‌مترتاً وسط میز گذاشته. تابلوی ”ولایة علی بن ابی طالب حصنی...“ با
در هر علمی، این فرمایش حضرت امام(ره) را در نظر
داشته‌باشید که فرمودند هر کتابی را می‌خوانید، با این دید بخوانید که همة آن باطل
است! یعنی با خوش‌بینی نخوانید؛ با روش منطقی بپذیرید. امام(ره) با اینکه اصول
عرفانی را قبول دارند، ولی حاشیه‌های تندی بر شرح فصوص زده‌اند. تعبیراتی دربارة ابن‌عربی و شارح آن می‌کنند که شاید برای علاقه‌مندان آنها مقداری سنگین باشد؛ ولی اینها
چاپ شده و در دسترس است.| گفت‌وگو با استاد فیاضی  khanetolab.ir
#اصول_فقه، از «عناصر مشترک» موجود در فرایند استنباط  بحث می کند (العلم بالعناصر المشترکة فی عملیة استنباط الحکم الشرعی، شهید صدر)  اما به خود فرایند استنباط  و چگونگی آن نمی پردازد.علم فقه نیز، به «اجرایی کردن فرایند استنباط » برای رسیدن به حکم شرعی می پردازد.اما #روش_شناسی_اجتهاد، از خود «فرایند استنباط» بحث می کند.
احادیث وروایاتی در باره ی 
 
عنه علیه‏السلام :  صِیانَهُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَأدوَمُ لِجَمالها . *امام على علیه‏السلام :صیانت زن او را شادابتر و زیبایى‏اش را پایدارتر مى‏کند . غرر الحکم : 5820منتخب میزان الحکمة : 130
 
ادامه مطلب
شناخت امام در یک نگاه 
* نام:سید روح الله
* نام خانوادگی: مصطفوی
*سلسله نسب:موسوی خمینی
*نام پدر:سیدمصطفی
*نام مادر:هاجر
*تاریخ تولد:یکم مهرماه ۱۲۸۱
*محل تولد:خمین
* سال ازدواج:۲۷ سالگی/۱۳۰۸ 
* همسر:بانوخدیجه-دختر آیت الله میرزا محمدثقفی
* فرزندان:۲پسر-۵دختر (مصطفی.صدیقه.فریده.سعیده.لطیفه.فهیمه.احمد)
* مرتبه:آیت الله العظمی
* تحصیلات حوزوی: اجتهاد
*تخصص:فقه و اصول. فلسفه‌. عرفان.اخلاق. کلام.سیاست.
* مشاغل:مدرس حوزه علمیه قم.مرجع تقلید.رهبری انقلاب ا
هزار لب لباب : سخنان سلطان عارفان امام علی (ع)
26- در باب حیرت، راز، معما:
 
بزرگترین راز، مرگ است.
هر گاه در کسی صفتی شگفت آور دیدی در انتظار صفات شگفت آورتری نیز باش.
درباره قضا و قدر زیاد کنجکاوی مکنید که راز بزرگ خداست.
حیرت آورترین چیز عالم، قطعه گوشت خون آلوده ای به نام دل است.
خداوند از خود شما به شما نزدیکتر است.
هر که خود را شناخت مشکلاتش حل شد.
از آنچه که نیست آنچه هست را بگیر.
بسا که پس افتاده پیش می افتد و پیش می افتد و پیش افتاده به پس.
بسا
 
أیْنَ المُرتَجی لِاِزالةِ الجَورِ وَ العُدوانِ
کجاست امید از بین بردن دشمنی و ستم...؟
[دعای ندبه]
 
**أللَّهُمَ عَجِّل لِوَلیکَ أَلفَرَج**
 
**********
 
یکی بود یکی نبود...
 
این داستان زندگی ماست
همیشه همین بوده
یکی بود یکی نبود
در اذهان مان انگار نمی گنجد با هم بودن، با هم ساختن.
برای بودنِ یکی ، باید دیگری نباشد.
 
هیچ قصه گویی نیست که داستانش این گونه آغاز شود ،
که یکی بود ، دیگری هم بود .
همه با هم بودند .
 
و ما اسیر این قصه کهن ، برای بودنِ یک
دیدگاه سید نعمت الله جزایری رضوان الله علیه در مورد ابن عربی
سید نعمت الله جزایری از علمای بزرگ شیعه می‌نویسد:
و أمّا شیخهم و محیّی دینهم ابن عربی، فكان یسمّی إبلیس رئیس الموحّدین لأنّه ما أبى عن سجود آدم ترفّعا و تكبّرا على الحضرة الإلهیة بل كان مقصده أنّه لا یسجد إلّا للّه تعالى، و ذكر نكتة اخرى فی امتناع إبلیس عن السجود و هی أنّه استشعر أنّ الغرض من الأمر بالسجود لآدم أنّ الملائكة إذا اشتغلوا به علّم اللّه سبحانه آدم (علیه السّلام) الأس
بسمک یا کثیر
***********
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه در شرح مقدمه ی فصوص قیصری می فرمایند:
کثرت، از آنِ صفات است، نه از آنِ ذات. 
ذات، در همه ی اسماء مشترک است.
از این جهت، گاهی ب صفت می گویند اسم.
ذات ک واحد است، کثرت از ناحیه ی اسم نمی آید، چون اسم همان ذات است، مع الوصف.
پس عند التعلیل، کثرت ب صفات بر می گردد.

****************************
پیاده شده از فایل صوتی
بسمک یا خیر حبیب
***************
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
پس منشأ پیدایش کثرات، همان حبّ ذات است نسبت ب کمالات خود.
می خواهد کمالات خود را در مرائی ببیند؛ همانطور ک کمالات را در خود جمعاً و لَفّاً مشاهده می کند، می خواهد در مرائی، متکثّراً ببیند.

*************************
پیاده شده از فایل صوتی
میلاد امام علی
 
7153
 
به قلم دامنه. فرخنده‌میلاد بزرگ‌انسانِ عالَم بشریت، امام علی بن‌ ابی‌طالب _علیهماالسلام_ خجسته باد. دو سخن بسیارآموزنده و اخطاردهنده‌ی آن امام اُسوه و نمونه را تقدیم می‌کنم:
 
سخن اول: خداوند سبحان حقوق مردم را بر حقوق خود، مقدّم داشته است؛ پس، هر کس حقوق مردم را اَدا نماید، به ادای حقوق الهی می‌انجامد. (شرح غرر الحکم ٣/٣٧٠)
سخن دوم: ظلم قدم را می‌لغزاند و نعمت‌ها را سلب می‌کند و امت‌ها را به هلاکت می‌کشاند. (شرح غر
بسمک یا من عنده مفاتح الغیب
***********************
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
فرمود: { عندهُ مفاتح الغیب } چه این که : { عنده مفاتح الشّهادة }؛ این متّخذ از قرآن کریم است.
در قرآن کریم این چنین نیامده است ک مفاتیح غیب و شهادت پیش خداست؛ منتها فرمود: { و عندهُ مفاتح الغیب الّتی لا یعلَمُها إلّا هو } بعد فرمود: { لهُ مَقالیدُ السّموات و الأرض } خب، مقالید، همان کلید است دیگر. 
سماوات و ارض، شهادتند و غ
بسمک یا کثیر
***********
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه در شرح مقدمه ی فصوص قیصری می فرمایند:
کثرت، از آنِ صفات است، نه از آنِ ذات. 
ذات، در همه ی اسماء مشترک است.
از این جهت، گاهی ب صفت می گویند اسم.
ذات ک واحد است، کثرت از ناحیه ی اسم نمی آید، چون اسم همان ذات است، مع الوصف.
پس عند التعلیل، کثرت ب صفات بر می گردد.

****************************
پیاده شده از فایل صوتی
مقام صحو در عرفان چه مقامی است؟
صحو» در لغت به معنای بیداری و هوشیاری است،[1] و در عرفان یکی از حالات سالک در سیر و سلوک است. توضیح این‌که در نظر اهل معرفت سالک الی الله هنگامی که از حجاب‌های ظلمانی(خواهش‌های نفسانی) و حجاب‌های نورانی(توجه به انوار قلبی و روحی) گذشت، به مقام مشاهده جمال حق می‌رسد، در این مقام ابتدا حالت محو به او دست می‌دهد؛ زیرا ذاتش را محو ذات خدا می‌بیند و به همین جهت شطحیات و اموری که به حسب ظاهر و در نظر دیگران ناپسند ا
بسمک یا خیر حبیب
***************
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
پس منشأ پیدایش کثرات، همان حبّ ذات است نسبت ب کمالات خود.
می خواهد کمالات خود را در مرائی ببیند؛ همانطور ک کمالات را در خود جمعاً و لَفّاً مشاهده می کند، می خواهد در مرائی، متکثّراً ببیند.

*************************
پیاده شده از فایل صوتی
بسمک یا مدبّر
***********
 حضرت علامه حسن زاده آملی ، در مقدمه ی شرح فصوص قیصری می فرمایند:
خسوف ماه در وقتی است ک باید ماه تمام باشد، لذا خسوف معمولاً اواخر شب سیزده و تمام شب چهارده و اوایل شب پانزده است ک ظل می گیرد و غیر از این شب ها خسوف ماه راه ندارد؛ چون در غیر این سه شب، مقابله نیست؛ یعنی حیلولة الأرض بین الشمس و القمر صورت نمی گیرد. پس ماه وقتی تمام شد در ظلّ ارض می افتد و از گرفتن نور خورشید باز می ماند. 
الإمام علیّ علیه السلام :شَرطُ الاُلفَهِ تَرکُ الکُلفَهِ. 
شرط الفت ، ترک تکلّف است .
شرح روایی:امیرالمؤمنین علیه‌السلام:شَر الاَصْدِقَاءِ مَنْ تَکلَّفَ لَک شَرُّ إِخْوَانِک مَنْ أَحْوَجَک إِلَى مُدَارَاةٍ وَ أَلْجَأَک إِلَى اِعْتِذَارٍ التَّعَب.(غررالحکم، ص:۴۱۸)
رفیق خوبى نیست آن که خویشتن را براى تو به تکلف و #مشقت مى اندازد و آن که تو را به مدارا نیازمند و به عذرخواهى ناگزیر مى سازد. 
و َعَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه ا
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
حضرت آیت‌الله سید عبدالله فاطمی نیا در سال نود وهفت در مراسم بزرگ داشت حضرت علامه طباطبایی به نکته ای اشاره فرمودند که بسیار حائز اهمیت،. آنقدر مهم ،مانند اینکه از فاجعه‌ای پرده برداشتند
ایشان قریب به این مضمون فرمودند
کتابی دیدم تحت عنوان دیوان اشعار منصور حلاج،باخود گفتم حلاج کی شعر فارسی گفته است ؟خریدم و دیدم که دارای مقدمه هم می باشد و اشعار هم تخلص حسین دارد و چون نام منصور ح
برنامه این هفته گروه کوهنوردی و طبیعت گردی دوستداران طبیعت بردسکن ، پیاده روی و گلگشتی در طبیعت زیبای کویر ماسه ملک بابو از توابع بخش انابد بود . کویر ماسه ( تپه های شنی ) در جنوب شهرستان بردسکن و در مجاورت روستای خالی از سکنه ملک بابو قرار دارد . 
برای رفتن به این تپه های شنی باید از مسیر شهر بردسکن به سمت روستاهای ابراهیم آباد و باب الحکم برویم و بعد باید از مسیر روستاهای حطیطه ، اسلام آباد و زمان آباد گذر کنیم و بعد به روستای خالی از سکنه ملک
دیدگاه شیخ علی نمازی شاهرودی رضوان الله علیه در مورد ابن عربی
آیت الله شیخ علی نمازی شاهرودی رضوان الله علیه می‌نویسد:
ابن العربی : هو محی الدین ، صاحب الفتوحات المكیة والفصوص ، من أركان المتصوفة ، له دعاوی فاسدة وكلمات مضلة ،  ذكرنا بعضها فی كتابنا " تاریخ فلسفه وتصوف " . وتقدم شطر منها فی " حیى " بعنوان محی الدین . مات سنة ٦٣٨ ، وله ذموم وخرافیات ، كما فی البحار . نقله هنا فی السفینة "
ابن عربی: او محی الدین، صاحب فتوحات مکیه و فصوص می‌باشد. وی ا
مشی علما و قدمای ما نشان می‌دهد علم و معرفت؛ با ذکر گفتن و چله نشینی و بدون طی کردن مراحل تحصیل علوم رسمی به دست نمی‌آید (بخشی از سخان حجت الاسلام رمضانی مدرس فلسفه و عرفان در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده:1390)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
پ.ن: بدینوسیله از پیج رسمی فیشنگار در آپارات با نشانی mehr5fiish رونمایی می‌نمایم.
درباره استاد حسن رمضانی:
به سال 1336 هـ.ش در روستای قدمگاه نیشابور (استان خراسان) به دنیا آمد.
 
پس از گذراندن دوران تحصیلات دبیرستان به خاطر عل
{سبک زندگی مهدوی - شماره 28}
 
عاقبت بد اخلاقی
 
خوش رفتاری و خوش خلقی از توصیه های مهم اهل بیت به شیعیان است، به طوری که پاداش آن را از بسیاری از عبادات مستحبی بالاتر می دانند. از طرفی، بد اخلاقی، نتایج دنیوی و اخروی بدی را در پیش دارد.
حضرت علی(ع) در این باره می فرمایند: «خانواده فرد بداخلاق از او خسته و بیزار می شوند» هم چنین «رزق و روزی او نیز تنگ می شود» (تحف العقول ص۲۱۴؛ غرر الحکم ص۵۹۲)
این نیز در مورد نتایج اخروی آن: «به رسول مهربانی ها گفته ش
{سبک زندگی مهدوی - شماره 36}
 
اهمیت وفای به عهد
 
مهدی یاوران یا قول نمی دهند و یا اگر قولی می دهند، به آن عمل میکنند. در سبک زندگی مهدوی، وفای به عهد از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. در روایتی از حضرت امیرالمومنین نقل شده که می فرمایند: «بپرهیز از خلف وعده که موجب نفرت خدا و مردم از تو می شود»*۱
هم چنین ایشان می فرمایند: «به دوستی که به عهد خود وفا نمی کند، اعتماد نکن»*۲
در اهمیت وفای به عهد همین بس که در روایتی، فردی از امام سجاد درخواست میکن
     
امام علی علیه السلام
کُن کَالنَّحلَةِ؛ إذا أکَلَت أکَلَت طَیِّبا ، وإذا وَضَعَت وَضعَت طَیِّبا ، وإذا وَقَعَت عَلى عودٍ لَم تَکسِرهُ.

همچون زنبور عسل باش که خوراک پاک و پاکیزه
مى‌خورد و محصول پاک و پاکیزه تولید مى‌کند ، و هر گاه روى شاخه‌اى
مى‌نشیند، آن را نمى‌شکند.


. غرر الحکم : ج ٤ ص ٥٩٥ ح ٧١٨٦
خیلی‌ها از خودشان انتظار ندارند که زیاد خوشحال و بانشاط باشند؛ انگار همین‌که زیاد رنج نکشند کافی است! بعضی‌ها این‌قدر فشار خون روح‌شان پایین است که هیچ‌وقت نشاط را تجربه نمی‌کنند! خُب یک‌بار سعی کن نشاط معنوی پیدا کنی تا بفهمی در این عالم چه خبر است!
اما چگونه به نشاط و حال خوش معنوی برسیم؟ اندوه‌زدایی مقدمۀ کسب نشاط معنوی است؛ اول باید اندوه بیخود و بی‌منطق را از دل‌مان خارج کنیم. یک راه برای رفع اندوه، مرور ایمان و اعتقادمان به خدا،
18-  و من کلام له (علیه السلام)
> فی ذم اختلاف العلماء فی الفتیا <
>و فیه یذم أهل الرأی و یکل أمر الحکم فی أمور الدین للقرآن <
>ذم أهل الرأی<
تَرِدُ عَلَی أَحَدِهِمُ الْقَضِیَّةُ فِی حُکْمٍ مِنَ الْأَحْکَامِ فَیَحْکُمُ فِیهَا بِرَأْیِهِ ثُمَّ تَرِدُ تِلْکَ الْقَضِیَّةُ بِعَیْنِهَا عَلَی غَیْرِهِ فَیَحْکُمُ فِیهَا بِخِلَافِ قَوْلِهِ ثُمَّ یَجْتَمِعُ الْقُضَاةُ بِذَلِکَ عِنْدَ الْإِمَامِ الَّذِی اسْتَقْضَاهُمْ فَیُصَوِّبُ آر
هو
 
بعضی ادعای قطبیت به نوشته و کاغذ کنند و از خلاف شخص معروف یا غیر معروفی لاف انا و لا غیر زنند و بعضی دیگر به عنوان تسخیر و اکسیر و احضار ارواح و طلسم و علم حروف و جفر و استخراج عزائم و اذکار.. اظهار کمال کنند بعضی دیگر بخواندن اوراق و رسایل سابقین از قبیل مثنوی و فصوص بدون اینکه علم تصوف را از اهلش آموزند دم از درویشی زنند و عارف وقت خود را شناخته یا نشناخته نفی کنند. بعضی دیگر مجهولاتی در ذکر حال معاصرین خود به هم بافند و در هر مجلس نقل کنند
حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
یُسْتَدَلُّ عَلَی اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ:
یعنی اگر انسان خواست ببیند نظامی (حکومتی) می ماند یا سقوط می کند، چهار معیار را باید بررسی کند.
این چهار چیز در نظامی(حکومتی) وجود داشت آن نظام سقوط می کند و اگر نبود برای همیشه می ماند .
تَضییعِ الاُصولِ :  ضایع کردن اصول ارزشی و اخلاقی یعنی؛ (مسایل کلیدی و مهم)
والتمسک بالفروع : سرگرم شدن به فروع (امور درجه دو و کم اهمیت)
و تقدیم الأرذال: به کار گماردن آدم‌های پ
مرگ از موضوعاتی است که به راحتی از ذهنم بیرون نمی‌رود؛ نه آن که بترسم؛ بلکه همیشه دلم می‌خواست از آن سردربیاورم. در فهمیدن همیشه لذتی وصف‌ناپذیر است، مخصوصا اگر از مفاهیم پیچیده و مجهول باشد. در آینده بیشتر در موردش می‌نویسم؛ امّا امروز به مناسبت چالشی که سید‌جواد (سکوت) راه انداخته است این پست را نوشتم.
از عنوان پست مشخص است که چالش چیست و از چه قرار است؛ قرار است ۱۰ کاری که می‌خواهیم حتما قبل از مرگ‌مان انجام دهیم در یک پست لیست کنیم و د
مرگ از موضوعاتی است که به راحتی از ذهنم بیرون نمی‌رود؛ نه آن که بترسم؛ بلکه همیشه دلم می‌خواست از آن سردربیاورم. در فهمیدن همیشه لذتی وصف‌ناپذیر است، مخصوصا اگر از مفاهیم پیچیده و مجهول باشد. در آینده بیشتر در موردش می‌نویسم؛ امّا امروز به مناسبت چالشی که سید‌جواد (سکوت) راه انداخته است این پست را نوشتم.
از عنوان پست مشخص است که چالش چیست و از چه قرار است؛ قرار است ۱۰ کاری که می‌خواهیم حتما قبل از مرگ‌مان انجام دهیم در یک پست لیست کنیم و د
سلامت نفس
همانگونه که جسم انسان بیماری و سلامت دارد ، روح انسانی نیز دچار سلامت و بیماری می گردد ، انسان ها هنگامیکه بیمار می شوند ، در صدد معالجه و درمان بیماری ِ خود برآمده و باز یافتن دوباره سلامتی برای آنان مهم است ، ولی گروهی از انسان ها هنگامیکه روح آنان  بیمار می گردد ، در مرحله ی نخست متوجّه بیماری روحی خود نگردیده و در مرحله ی بعد در صدد معالجه ی آن بر نمی آیند .
شاید بتوان گفت ؛ نشناختن ابعاد روحی انسان ونقشی که آن در سعادت و یا شقاوت
حدیث امام على علیه السّلام در
مورد حجاب:
پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر
الحکم(5820)داستان زیبا درباره
حجاب:رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و
گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است
که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را
با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی
پیشتر در کانال آخرالزّمان آورده بودیم که سال 1398 سالی موّاج در ایران است .
هرچند سال 1398 سالی سرنوشت ساز و موّاج بوده و می‌باشد، شخصی می‌گفت: امسال در ایران سه موج داریم. یکی همین موج گران‌کردن بنزین و پیامدهای ناگوارش، موج دیگری در دی ماه، و موج سومی که از دو موج قبلی بزرگتر است، در اواخر بهمن ماه.1398/9/10   
با توجّه به آن‌که از چند روز قبل برخی خانندگان می پرسیدند که آیا موج سوم همین جریان شیوع بیماری کرونا در ایران که از آخر بهمن موجی را پدید
امام علی علیه السلام داناترین صحابی پیامبر صلی اله علیه وآله و در ورودی شهر علم پیامبر صلی الله علیه وآله است.
سخنان ایشان در کتب حدیث جمع آوری شده است. مشهورترین کتاب در این باره نهج البلاغه است.
سید مرتضی در این کتاب برخی از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت علی را گردآوری کرده است.
تعداد خطبه ها ۲۴۱ و نامه ها ۷۹ و کلمات قصار ۴۸۰ عدد است.
مهمترین خطبه ها شقشقیه، غرا، اشباح و خطبه متقین است.
 در خطبه ها خداشناسی، یاد پیامبر صلی اله علیه وآله
به حقیقت برو وبگو آمدم...اگرگفتند اینجا چرا آمدی؟ بگو:به کجا روم وبه کدام در رو کنم ؟این رَه است ودگردُوم رَه نیستاگر گفتند به اذن کی آمدی؟ بگو شنیدم:بَرضیافتخانه فیض نوالت منع نیستدَرگشاده است وصَلا دَرداده خوان انداختهاگر گفتند: تا بحال کجابودی؟بگو: راه گم کرده بودم.اگر گفتند چی آوردی؟بگو اوّلا: دل شکسته٬ که از شمانقل است:در کوی ماشکسته دلی می خَرند و بس بازارخودفروشی ازآن سوی دیگراستوثانیا:جز نداری نبُوَد مایه دارایی منطَمع بخششم ازدرگ
73-  و من کلام له (علیه السلام)
> قاله لمروان بن الحکم بالبصرة <
قَالُوا : أُخِذَ مَرْوَانُ بْنُ الْحَکَمِ أَسِیراً یَوْمَ الْجَمَلِ فَاسْتَشْفَعَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیهما السلام) إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَکَلَّمَاهُ فِیهِ فَخَلَّی سَبِیلَهُ فَقَالَا لَهُ یُبَایِعُکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ (علیه السلام) : أَ وَ لَمْ یُبَایِعْنِی بَعْدَ قَتْلِ عُثْمَانَ لَا حَاجَةَ لِی فِی بَیْعَتِهِ إِنَّهَا ک
هماهنگی و هم‌صدایی با مردم و حتّی کوتاه آمدن و مدارا کردن برای رسیدن به این هماهنگی و هم‌صدایی با مردم و مخصوصاً همسرمان هر دو خصلت‌هایی هستند حکیمانه که در نهایت ما را به اهدافمان خواهد رساند.امیرالمؤمنین‌علی(علیه‌السلام)«ثَمَرَةُ العَقلِ مُداراةُ النّاسِ»(1)«میوه خرد، مدارا کردن با مردم است»پاورقی1-غرر الحکم و درر الکلم، ص: 328
 
 
 
یکی از مشکلات مبلغین، خصوصا در تبلیغ دانش‌آموزی و کودکان، این است که مخاطب، ادبِ کلام ندارد و با الفاظ زشتی مخاطب خود را صدا می‌زند و با او صحبت می‌کند. برای حلّ این مشکل، می‌توان به این احادیث رجوع کرد:
 
 
أجملوا فی‏ الخطاب‏ تسمعوا جمیل الجواب.[1]
 
 
«زیبا خطاب کنید، تا زیبا پاسخ بشنوید.»
 
 
نکیر الجواب‏ من‏ نکیر الخطاب.[2]
 
 
«پاسخ بد، به دلیل خطاب بد است.»
 
 
پس زیبا خطاب کنیم، تا زیبا پاسخ بشنویم! [3]
 
 
 
 
 
 
[1] تمیمى آمدى، عبد ال
صدای فریاد و فحش‌هایش را که می‌شنیدم،
لرزیدم و بدم آمد. با خودم عهد کردم من، مثل او، نشوم.
دروغ و دورویی‌هایش را که دیدم، بدم آمد
و با خودم عهد کردم من، مثل او، نشوم.
بی‌توجهی و همدلی نکردن‌هایش را دیدم،
دلم شکست و بدم آمد. با خودم عهد کردم من، مثل او، نشوم.

 
همین بدی‌ها بود که بخشی از خوبی‌هایم را
به وجود آورد. در هر کس که می‌دیدم، با خودم عهد می‌کردم من، مثل او نشوم(1). و
مودب به رفتارهای خوب باشم.
 
از امروز، به خود، می‌نگرم. چه چیزهایی
د
امام علی علیه السلام داناترین صحابی پیامبر صلی اله علیه وآله و در ورودی شهر علم پیامبر صلی الله علیه وآله است.
سخنان ایشان در کتب حدیث جمع آوری شده است. مشهورترین کتاب در این باره نهج البلاغه است.
سید مرتضی در این کتاب برخی از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت علی را گردآوری کرده است.
تعداد خطبه ها ۲۴۱ و نامه ها ۷۹ و کلمات قصار ۴۸۰ عدد است.
مهمترین خطبه ها شقشقیه، غرا، اشباح و خطبه متقین است.
 در خطبه ها خداشناسی، یاد پیامبر صلی اله علیه وآله
امام علی علیه السلام داناترین صحابی پیامبر صلی اله علیه وآله و در ورودی شهر علم پیامبر صلی الله علیه وآله است.
سخنان ایشان در کتب حدیث جمع آوری شده است. مشهورترین کتاب در این باره نهج البلاغه است.
سید مرتضی در این کتاب برخی از خطبه ها، نامه ها و سخنان کوتاه حضرت علی را گردآوری کرده است.
تعداد خطبه ها ۲۴۱ و نامه ها ۷۹ و کلمات قصار ۴۸۰ عدد است.
مهمترین خطبه ها شقشقیه، غرا، اشباح و خطبه متقین است.
 در خطبه ها خداشناسی، یاد پیامبر صلی اله علیه وآله
یکی از مشکلات
مبلغین، خصوصا در تبلیغ دانش‌آموزی و کودکان، این است که مخاطب، ادبِ کلام ندارد و
با الفاظ زشتی مخاطب خود را صدا می‌زند و با او صحبت می‌کند. برای حلّ این مشکل،
می‌توان به این احادیث رجوع کرد:
أجملوا
فی‏ الخطاب‏ تسمعوا جمیل الجواب.[1]
«زیبا خطاب کنید،
تا زیبا پاسخ بشنوید.»
نکیر
الجواب‏ من‏ نکیر الخطاب.[2]
«پاسخ بد، به دلیل
خطاب بد است.»
پس زیبا خطاب کنیم، تا
زیبا پاسخ بشنویم! [3]
 





[1]
تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و در
فارابى را در فصوص سخنى بدین مضمون است که:
همانگونه که دستگاه گوارش انسان به بیمارى بولیموس مبتلا مى‏شود و مزاج احساس گرسنگى نمى‏کند و غذا نمى‏خواهد و اعضا و جوارح همه تحلیل مى‏روند، و باید شخص مبتلاى به بیمارى بولیموس خودش را به پزشک معالج برساند تا درمان شود و در نتیجه دستگاه گوارش غذا بخواهد و اعضاء و جوارح غذاء بگیرند؛ همینگونه بیمارى روانى دنیازدگى به انسان روى مى‏آورد که مى‏گوید همین‏قدر که دانسته‏ام مرا بس است؛ این بیمار باید خ
بسم الله الرحمن الرحیم
برای الله اسماء زیادی موجود است که مهم ترین آنها 99 تا می باشد که در قران آمده است و در اینجا عدد ابجد این اسماء را عنوان می کنم که در هر موردی که نیاز باشد به تعداد این عدد آن اسم را ذکر می گوئیم تا به حاجت برسیم مثلا برای ثروت الغنی را به تعداد 1060 بار صدا کنیم
 
 
الرحمن( رحمتگر)   =298                الرحیم(رحمتگر)=258                       الملک(پادشاه)=90
القدوس(مقدس)   =70                    السلام(درود)=131             المومن(اطمین
بسمک یا عالم السّرّ و الخفیّات
***********************
سیدنا الأستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
در آیه ی مبارکه ی { عالم الغیب و الشّهادة }، این حتماً غیب نسبی است. چون علم، بما أنّه علم، ب غیب تعلق نمی گیرد. چون علم یعنی شهود. این اصلاً فرض ندارد ک علم بما أنّه علم، ب چیزی ک بما أنّه غیب است، تعلق بگیرد.
{ عالم الغیب و الشّهادة }، یعنی آنچه ک ب لحاظ شما غیب است و شما از آن غایبید، پیش خدای سبحان مشهود است؛ وگرنه این
امیرالمؤمنین‌علی(علیه‌السلام)«الدّین یعصم‏»(1)دین نگاه می‌دارد(مصونیّت می‌بخشد)دین مصونیت می‌بخشد یعنی برنامه‌ها و دستورات دین انسان را حفظ می‌کند، ایمنی می‌بخشد، محافظت می‌کند از هر برنامه و آئینی  که بر خلاف شاکله و فطرت انسان توسط منحرفان و کج‌فهمان برای او تعریف می‌شود و سرمایه انسانی و کمال‌جوی او را به بیراهه‌ می‌کشاند و در کنار و همزمان با محافظت، دست‌گیری می‌کند از شکسته بالان پشیمان و کج‌راهه رفتگان خسته و در نهایت ه
پرسش:
اگر
بخواهیم که اموات را در خواب ببینیم این باعث اذیت شدن اموات نمی شود؟ اگر
از مردگان بخواهیم از جایگاه خودشان اطلاعاتی بدهند اجازه اینکار را دارند
یا خیر؟
پاسخ:
در
ابتدا باید اشاره شود که این کار سبب اذیت آنها نمی شود . در باره فراز
دوم باید گفت ممکن است انسان از طریق خواب از وضع مردگان اگاه شود ولی برای
همگان این مسله رخ نمی دهد .، اطلاع از امور برخ برای کسی غیر از انبیا و
اولیا (ع) میسور نیست . از همین رو در آموزه های عرفانی از برزخی ک
نحوه آداب معاشرت با اطرافیان
آداب معاشرت : شخصیت انسان در عرصه روابط گوناگونی شکل می گیرد. این روابط به ترتیب عبارتند از: رابطه انسان با خود، رابطه با خدا و رابطه با دیگران.
 انسان موجودى اجتماعى است و نیازمند معاشرت، تبادل افکار و ایجاد روابط نیکو با همنوعان است و بر اثر همین معاشرتها و تبادل افکار روابط انسانى شکل مى ‏گیرد و فرهنگ 
انسانى هویت خود را آشکار مى ‏سازد.
در دیدگاه اسلامى، جامعه و معاشرت روابط انسانى آن، رنگ الهى و عبادى به خود
«١٣٤»تِلْکَ‌ أُمَّةٌ‌ قَدْ خَلَتْ‌ لَها ما کَسَبَتْ‌ وَ لَکُمْ‌ ما کَسَبْتُمْ‌ وَ لا تُسْئَلُونَ‌ عَمّا کانُوا یَعْمَلُونَ‌ 
آنها امتى بودند که درگذشتند،دست آورد آنها مربوط‍‌ به خودشان و دست آورد شما نیز مربوط‍‌ به خودتان است و شما از آنچه آنان انجام داده‌اند،بازخواست نخواهید شد. نکته‌ها: 
یکى از اشتباهات بنى اسرائیل این بود که به نیاکان و پیشینیان خویش،بسیار مباهات و افتخار مى‌کردند و گمانشان این بود که اگر خودشان آلوده باشن
دینداری نکردن حسرت آفرین است، دیدن، شنیدن و گفتن هر چیز بی ارزش و گناه‌آلودی حسرت‌آفرین است، در خدمت خدا نبودن و برای رضای خدا کسب‌‌وکار و تجارت نکردن حسرت آفرین است و در نهایت بهره نبردن و استفاده نکردن از این عمر چند روزه دنیا که با سرعت می‌گذرد و به عقب هم برنمی‌گردد برای آباد کردن عالم بی‌انتهای آخرت، حسرت آفرین است.امیرالمؤمنین‌علی(علیه‌السلام)«اللّه َاللّه َعبادَ اللّه ِ قَبلَ جُفوفِ الأقلامِ ، و تَصَرُّمِ الأیّامِ ، و لُزومِ
بسمک یا خفیّ
************
سیدنا الأستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری می فرمایند:
این آقایان منجمین، ستاره های آسمان را تقسیم کرده اند؛ بعضی از ستاره هایی ک در کنار قطب اند، جزء کوکبهای أبدی الخفایند، در برابر ستاره های أبدیّ الظّهور؛ بعضی از ستاره ها، أبدیّ الخفایند ک اصلاً دیده نمی شوند، در افق ماها؛ البته الآن آن ستاره هایی ک در قطب جنوب هست و ماها هرگز از نظر سیر، جایی نمی رسیم و نه او می رسد ک ببینیم؛ برای ماها جزء
بسمک یا عالم السّرّ و الخفیّات
***********************
سیدنا الأستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
در آیه ی مبارکه ی { عالم الغیب و الشّهادة }، این حتماً غیب نسبی است. چون علم، بما أنّه علم، ب غیب تعلق نمی گیرد. چون علم یعنی شهود. این اصلاً فرض ندارد ک علم بما أنّه علم، ب چیزی ک بما أنّه غیب است، تعلق بگیرد.
{ عالم الغیب و الشّهادة }، یعنی آنچه ک ب لحاظ شما غیب است و شما از آن غایبید، پیش خدای سبحان مشهود است؛ وگرنه این فر
امیرالمؤمنین‌علی(علیه‌السلام)«أَشْرَفُ الْخَلَائِقِ التَّوَاضُعُ وَ الْحِلْمُ وَ لِینُ الْجَانِبِ»(1)«شریف ترین اخلاق، تواضع، بردباری و نرم خویی است»هر شغل و سمتی که در بیرون از خانه داریم و هر مقام و منزلتی که اطرافیانمان برای ما قائل هستند برای ما و زندگی خارج از خانه ماست و وقتی وارد خانه می‌شویم باید به یک همسر و پدر و یا حتّی مادر متواضع که توالت تمییز می‌کند و فرزندانش بر روی او خر سواری می‌کنند تبدیل شویم.وقتی اینگونه زندگی را ف
رسول الله (صلی‏اللّه علیه وآله)
6. اِنَّ اَبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ فِی اَوَّل لَیلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ وَ لا تُغلَقُ اِلی آخَرِ لَیلَهٍ مِنهُ
درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.
بحارالانوار، ج 93، ص 344
رسول الله (صلی‏اللّه علیه وآله)
7. اَنَّ الجَنَّةَ لَتُنجَدُ وَ تُزَیَّنُ مِنَ الحَولِ اِلِی اَلحَولِ لدُخُولِ شَهرِ رَمَضانَ
همانا بهشت تزیین و آراسته می‏شود از سالی به سال دیگر به خاطر ورود
 
امام سجّاد علیه السلام:
همه خوبیها را در بریدن طمع از آنچه در دست مردم است دیدمرَأَیتُ الخَیرَ کُلَّهُ قَدِ اجتَمَعَ فی قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا فی أیدِی النّاسِ
الکافی جلد 2 صفحه 148
 
حدیث مشورت
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
مشورت

إذا أنْکَرتَ مِن عَقلِکَ شیئا فاقتَدِ بِرَأیِ عاقِلٍ یُزِیلُ ما أنکَرتَهُ .
امام على علیه السلام : هرگاه با فکر خود به جایى نرسیدى ، از اندیشه خردمندى که مشکل تو را حَلّ مى کند پیروى کن .
غرر الحکم حدیث 4156

حدیث
امیرالمومنین (علیه السلام)
11. الصِّیام إجتِنابُ المَحارِم کَما یَمتَنِع الرَّجُل مِن الطَّعامِ و الشَّراب
روزه، پرهیز از حرام ها است همچنان که شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى کند.
بحار، ج 93، ص 249
امیرالمومنین (علیه السلام)
12. صومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیام اللِّسان و صومُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیام البَطن
روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح80
امام رضا (علیه السلام)
13. إنَّما اُمِرُوا بِالصَّوم
 
اینَ السَّبَبُ المُتَصل ُ بَینَ الاَرضِ و السَماء
 
 
**أللَّهُمَ عَجِّل لِوَلیکَ أَلفَرَج**
 
**********
**پندانه**
 
پیری برای جمعی سخن میراند،
لطیفه ای برای حضار تعریف کرد همه دیوانه وار خندیدند.
 بعد از لحظه ای او دوباره همان لطیفه را گفت و تعداد کمتری از حضار
خندیدند....
او مجدد لطیفه را تکرار کرد تا اینکه دیگر کسی در جمعیت به آن لطیفه نخندید.
 او لبخندی زد و گفت:
وقتی که نمیتوانید بارها و بارها به لطیفه ای یکسان بخندید،
پس چرا بارها و بارها به
تحقیق کن، تحقیق کن!
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیقٍ.»
«هر تلاشی که در آن تحقیق(1) و حقیقت جویی نیست، بهره ای ندارد.»
معجم الفاظ غرر الحکم، ص 249
راه برین کدام است؟
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا سنّة أفضل من التّحقیق.»
«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
معجم الفاظ غررالحکم، ص 249
عمل برتر
امام امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ :
«لا عمل کالتّحقیق.»
«هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت جویی نیست.»
معجم الفاظ غ
بسمک یا من عنده مفاتح الغیب
***********************
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
فرمود: { عندهُ مفاتح الغیب } چه این که : { عنده مفاتح الشّهادة }؛ این متّخذ از قرآن کریم است.
در قرآن کریم این چنین نیامده است ک مفاتیح غیب و شهادت پیش خداست؛ منتها فرمود: { و عندهُ مفاتح الغیب الّتی لا یعلَمُها إلّا هو } بعد فرمود: { لهُ مَقالیدُ السّموات و الأرض } خب، مقالید، همان کلید است دیگر. 
سماوات و ارض، شهادتند و غیب، غی
 
 
 
وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةَ وَکَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَیْهِمْ کُلَّ شَیْءٍ قُبُلًا مَّا کَانُوا لِیُؤْمِنُوا إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ الأنعام: ١١١
و اگر ما فرشتگان را به سوى آنان مى‌فرستادیم و اگر مردگان با آنان به سخن مى‌آمدند، و هر چیزى را دسته دسته در برابر آنان گرد مى‌آوردیم، باز هم ایمان نمى‌آوردند -جز اینکه خدا بخواهد- ولى بیشترشان نادانى
در
بعضی از تجربه‌های تبلیغی، با افرادی مواجه می‌شدم که هرچه بیشتر به آنها احترام
می‌گذاشتم، رفتارشان بدتر می‌شد. مثلا اگر در مسجد، آن‌ها را تحویل می‌گرفتید و
خوش و بش می‌کردید، شما را تحقیر می‌کرد، یا اگر سرکلاس به آنها احترام می‌گذاشتید،
اصلا به شما گوش نمی‌داد. درک این آدم‌ها برایم سخت بود، تا اینکه احادیث ناب و
دلنشینی از امام علی (علیه السّلام) دیدم. امام علی (علیه السّلام) در احادیث خود
به دسته‌ای از مردم به نام فرومایگان اشاره م
تاریخ جلسه: 1-4-1398
خلاصه متن این جلسه:
تذکر1: همانطور که در جلسه قبل گفته شد بین انسان و جن ارتباطی نیست و برای دریافت اطلاعات درباره آن باید به خالق آن رجوع کرد.
با توجه به آیه ۲۷ سوره مبارکه اعراف "... إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ..." ابلیس و جماعت او شما را می بینند از جایی که شما آنها را نمی بینید. با توجه به این آیه اینکه بعضی می گویند جن را دیدیم درست نیست. البته بعداً اشاره خواهیم کرد که چه چیزی را دیده اند.
ت
برنامه

افق
 
گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران تقدیم میکند
***********************************************
به افق آفتاب
***********************************************
به نام ِ خدایی که بزرگتر و توانا تر از او کسی
نیست
*************************************************
با سلام و امید اوقاتی خیر ... برای ِ همه شما
در دقایقی نزدیک به اذان ظهر میهمان ِ شما هستیم
لطفا در این میهمانی آسمانی با ما همراه باشید
*******************************************
مطمئنا شما هم با من موافقین که یکی از بزرگترین
آرزوهای ِ ما ... زندگی کردن ِ خوب و خوش
در سال 1389 بود که بر حسب احساس تکلیف با آموختن نرم افزارهای تدوین که در آن زمان متداول نبودند شروع به ساخت و انتشار کلیپ و مستند نمودم و بستر پخش آنها در فضای مجازی و در قالب سی دی های رایت شده بود.
پس از تولید یک مستند آرشیوی که به صورت انفرادی ساخته و پرداخته شد به فکر تشکیل گروهی منسجم از جونان انقلابی افتادم و در اقدامی جهادی با گروهی که چندان نیز منسجم نبود و با حمایت هایی که غالبا از سمت پایگاه های بسیج که در آنها عضویت داشتیم تامین می شد
دیروز می‌خواستم بیام یه عالمه غر بزنم. یه چیزایی هم نوشتم ولی منتشر نکردم. ولی الان می‌تونم با حال و لحن بهتری بنویسمش.
قضیه اینه که من آدم کمرویی‌ام. تو برقراری ارتباط با آدمای جدید، برام سخته شروع کننده باشم. زنگ زدن یا رفتن به صد جا و پرس‌وجو کردن درباره‌ی پروژه‌م که دیگه هیچی. و تو این چند روز درگیر جفتشم!
تو آزمایشگاه بیشتر بچه‌ها سرشون بیش از حد تو کار خودشونه. قطعا انتظار ندارم بیان باهام گپ بزنن یا سوال‌پیچم کنن که داری چی کار می‌
در این قسمت از بردسکن گردی قرار است به معرفی کویر ماسه آن بپردازیم . پس با ما همراه باشید
در ابتدا به چگونه تشکیل شدن تپه های شنی می پدازیم ...
طرز تشکیل تپه‌های شنی (دونها) بدین صورت است که ماسه‌هایی که بوسیله باد در سطح زمین در حرکت هستند پس از رسیدن به موانعی در سر راه خود از قبیل گیاهان ، قطعات سنگ و یا عوارض طبیعی دیگر که سبب کاهش سرعت باد در نتیجه متوقف ماندن ذرات ماسه از حرکت می‌شود . این ذرات در اطراف این موانع انباشته شده و بتدریج به مقد
منظور از «عالم متهتک» و
«جاهل متنسّک» در سخن امام علی(ع) کیست؟
http://t.me/savadeelmi

پرسش

منظور از «عالم متهتک» و
«جاهل متنسّک» در سخنی از امام علی(ع) کیست؟

پاسخ اجمالی

در کتاب غررالحکم، که بخشی از حکمت‌ها و سخنان حضرت امام علی(ع) را
در خود جای داده، چنین آمده است: «ما قصم ظهری إلا رجلان عالم متهتّک و جاهل
متنسّک‏ هذا ینفر عن حقّه بتهتّکه و هذا یدعو إلى الباطل بتنسّکه‏»؛[1] فقط دو شخص کمرم
را شکستند؛ عالمی که از انجام گناه ابائی ندارد و نادانی که اهل
                         
 
جواهری سلطنت
امیرالمومنین علی بن ابی الطالب (ع) میفرمایند:« الظَفرُ بالحَزم و الحَزمُ بالتَجارب »
 موفقیت با دوراندیشی است،
دوراندیشی با کسب تجربه بدست می آید.
غرر الحکم ص ۳۱۱
 
خداوند را شاکریم بر بنده ضعیف خود کرم فرمود
که باری دیگر با توکل، پشتکار و تلاش
با تولیدی ناب و درخور شایسته ایران، وطن آریاییم،
توانستیم علاوه بر همکاری با برندهای داخلی،
زیرساخت حضور در میادین رقابتهای بین المللی را هم فراهم کنیم.
 
 
ساخت
یادت هست که احسان
چه بود؟ دقت اول چه
بود؟ دقت دوم چه؟
اما می‌دانی...
بگذار بی مقدمه بگویم، بی تعارف:


باید ایثارگر باشی که بتوانی بواسطه احسانت، از حق خود بگذری. برای
همین است شاید، که مولایمان فرموده مهم‌ترین جزء ایمان، احسان و نیکی کردن به مردم
است.(1)
باید کریم باشی که بواسطه احسانت، بخششی کنی ورای بخشش های دیگری و هیچ
انتظاری هم نداشته باشی. کریم است که از خود می‌گذرد و به دیگری، می‌دهد. (2)
احسان کردن، سرشت خوبان است و از بدکاران، این کار
بسمک یا ظاهر 
***********
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
 می فرمایند ب این ک: اسماء تقسیم شد ب اسم ذات و اسم صفت و اسم فعل. 
آنگاه اسم فعل، ب لحاظ این ک یا منقطع الطرفین است یا متصل الطرفین است، یا منقطع إحدی الطرفین است ب سه قسم تقسیم می شود؛ قسم چهارم فرض ندارد...
ازلی چون مجرد است قابل انقطاع و زوال نیست؛ چون چنین چیزی محال است؛ نمی تواند مظهر باشد برای اسمی از اسمای حسنای خدای سبحان. این نقص است.
صبر کن ای دل که صبر سیرت اهل صفاست
هر قدر شتاب و سرعت برای یک دونده ضروری است و امکان برد را افزایش می دهد؛ به
همان میزان شتاب و سرعت برای یک شطرنج باز خطرناک است و امکان باخت را بیشتر می
کند.
امیرالمومنین علیه السلام، عجله را تنها در یک مورد مذموم نمی
دانند و آن هم عجله در ترک کار شر است1.
برای تصمیم های حیاتی و مهم، باید با آرامش و صبوری به تفکر بپردازی2.
معمولا شتاب زدگی موجب فساد کارها و پشیمانی بعد از آن خواهد شد3.
منابع:
1.     
غرر الحکم، حد
بسمک یا ظاهر 
***********
سیدنا الاستاد حضرت علامه جوادی آملی روحی فداه، در شرح مقدمه ی فصوص قیصری فرمودند:
 می فرمایند ب این ک: اسماء تقسیم شد ب اسم ذات و اسم صفت و اسم فعل. 
آنگاه اسم فعل، ب لحاظ این ک یا منقطع الطرفین است یا متصل الطرفین است، یا منقطع إحدی الطرفین است ب سه قسم تقسیم می شود؛ قسم چهارم فرض ندارد...
ازلی چون مجرد است قابل انقطاع و زوال نیست؛ چون چنین چیزی محال است؛ نمی تواند مظهر باشد برای اسمی از اسمای حسنای خدای سبحان. این نقص است. ب
سخت است دل کندن. از چه؟ از هر چه که دلت به آن گره خورده. به بچه. به همسر. به مال. به مقام. به شهرت. به محبت دیگران. به امکانات و ابزارها. به لوازمی که داری. لب تابت. گوشی و ..
اما وقتی دقت کنیم، می بینیم آن چیزی که باید سخت باشد، این است که من انسان، مخلوق با عظمتی که خداوند به خود تبارک الله گفته، دل خود را به این چیزهایی که کار راه اندازمان باید باشد، برای رسیدن به هدفی بزرگ تر، گره می زنیم.
نگو دل است دیگر....
دل می بندد. به هر چه که چشم ببیند و فکر و ذه
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمدو اله الطاهرین 
بحث پیرامون توکل بود مقدمه ای از شب قبل و ان شاء الله ادامه بحث گفتیم توکل یعنی انسان امورات را به خدا بسپارد نتیجه ی آن دست خدا باشد انسان فقط مامور به انجام تکلیف باشد و ماموریت نتیجه به دست خدا باشد این معنای توکل.
بعد گفتیم توکل سه اثر دارد دو اثر در شب قبل بیان شد که یکی قدرت بود و دیگری بی نیازی 
اما اثر سوم:
3.هموار شدن مشکلات
توکل سومین اثرش غلبه بر مشکلات اس
پول زیادی بخاطر ثبت نام در این دوره ها را داده بودم و حالا مانده بودم چه
کنم. بروم یا نروم؟ شما بودید چه می کردید وقتی :
حسابی با این و آن هماهنگ کردی- حسابی ها - که آیا می‌توانند دوقلوهایت را نگه دارند تا تو
بتوانی بروی سر کلاس، بالاخره بنده خدایی قبول می‌کند، با چه وضعی از آن ها دل می‌کنی
و گریه هایشان را تحمل می‌کنی- مادری دیگر- بسرعت جت، خودت را به ماشین می‌رسانی و
با اندک پولی که داری، راهی موسسه می شوی. می‌خواهی پایت را بگذاری در موسسه،
حجاب ازدید من

حجاب از دید من یه ارزشه.ارزشی که هیچ وقت ذره ای ازش کم نمیشه.نمی خوام شعاربدم!نمی خوام بگم حجاب ارزشه بدون اینکه ذره ای درمورد این ارزش حرف بزنم.اصلا" این ارزش به چه درد میخوره! آیا داشتن یا نداشتنش به حال آدم فرقی میکنه ؟چرا اینهمه میگن حجاب ارزشه؟!یعنی چی؟ارزش حجاب ازدیدمن یعنی مورد احترام واقع شدن "واقعی".چرا واقعی؟به خاطراینکه شاید الان خیلی ها بیان بگن ما حجاب داشتیم اما اکثراوقات وقتی یک فرد بی حجاب درکنارما قرارداشت اونو
 
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ‏ أَعَانَ‏ عَلَى‏ مُؤْمِنٍ‏ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَتِی.[1]  [2]
 
 
امام صاد(علیه السّلام) فرمودند:
 
 
«کسی که با نصف کلمه‌ای، به زیان مومنی یاری کند، در روز قیامت خداوند را ملاقات می‌کند، در حالی که بین دو چشمش نوشته شده است: ناامید از رحمت خدا»
 
 
اگر عذاب چنین کار کوچکی اینقدر زیاد است، پس عذاب آنان که در
#دوستان عزیزی که نماز و روزه و ختم قرآن قضای اموات(ره) برگردنشان میباشد می توانند با مراجعه به منوهای بالای صفحه وبلاگ وارد گزینه نماز و روزه استیجاری شوند واین دین بزرگ را از خود ساقط کنند..  /\   /\
 
 
131-  و من کلام له (علیه السلام)> و فیه یبین سبب طلبه الحکم و یصف الإمام الحق <أَیَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُکُمْ عَلَی الْح
عَنْ أَبِی
عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ‏ أَعَانَ‏ عَلَى‏ مُؤْمِنٍ‏ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ
لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکْتُوبٌ بَیْنَ عَیْنَیْهِ
آیِسٌ مِنْ رَحْمَتِی.[1]  [2]
امام صاد(علیه
السّلام) فرمودند:
«کسی که با نصف
کلمه‌ای، به زیان مومنی یاری کند، در روز قیامت خداوند را ملاقات می‌کند، در حالی
که بین دو چشمش نوشته شده است: ناامید از رحمت خدا»
اگر عذاب چنین
کار کوچکی اینقدر زیاد است، پس عذاب آنان که در کشورهای دشم
//


حضرت امیر المؤمنین علی علیه السّلام درباره ضرورت تحمیل فضائل بر نفس (یا همان خودسازی) برای کنترل شهوات می‌فرمایند:
«فضایل اخلاقی را بر نفس سرکش خود تحمیل کن، چراکه خواهش طبیعی بشر بر شهوات و رذایل اخلاقی است.»[۱] فلذا اگر نفس بر خوبی‌ها و فضائل عادت نکند انسان را به‌سوی شهوات و رذائل خواهد کشاند و او را بر اطاعت از خود وادار خواهد کرد لذا به فرموده حضرت رسول‌الله (صلی‌الله علیه و آله) «بزرگ‌ترین دشمن انسان نفس اوست»[۲] زیرا نفس فریب دشم
 
- ببخشید.
+ آخر این چه کاری است که کردی؟ بخشیدم.
خدا ببخشد. ولی از تو بعید است. انتظار نداشتم. تو چرا؟ این هم کار بود که کردی؟
- شرمنده‌ام.
+ شرمندگی که نشد حرف . جوابم را بده.
چرا این کار را کردی؟
- چی بگم. ببخشید
+ گفتم که. بخشیدمت. اما نمی‌فهمم بر چه
اساسی این کار را کردی
 
در این جور مواقع، گرفتار شده‌ای؟ هر چه
عذرخواهی می‌کنی، طرفت می‌گوید بخشیدم و باز هم سرکوفت و سرزنش و چرایی‌هاست که در
کلامش می‌شنوی. یا حتی بدتر، خودت اینگونه بوده‌ای؟ که
خیلی درهم و برهم بود. اونقدر که دیگه
انگیزه‌ای برای کارکردن نداشتم. ترجیح می‌دادم صبح‌ها دیر برم و زود برگردم. آن
روز هم علارغم میلم، سروقت رفتم که با صحنه‌ای عجیب روبرو شدم.

 
-        
سلام اقای مصطفوی. سرموقع اومدین. بفرمایید.
-        
سلام علیکم. بله. ممنونم. ببخشید شما؟
-        
مدیرجدید مجموعه هستم. بفرمایید مزاحم کارتون نمی‌شم.
آنقدر مدیرجدیدمون بهمون سرمی‌زد و سراغ
کارها و پرونده‌ها رو می‌گرفت(1) که تا اخر اون روز، کاری که در
روز بزرگداشت حکیم عمر خیام
حکیم عمر خیام
 
روز بزرگداشت حکیم عمر خیام
28 اردیبهشت ماه بزرگداشت حکیم عمر خیام ,همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می شود .
 
ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام در سال ۳۲۹ ه.ق در نیشابور دیده به جهان گشود.
 
حکیم عمر خیام وی پس از طی تحصیلات در حوزه ای مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاص
زود به زود، احوالشان را جویا می‌شد. به دیدارشان می‌رفت. مختصر
پولی که به‌دست می‌آورد، به حسابشان واریز می‌کرد تا کمبودی آنان را آزار ندهد.
هدیه‌های مختلفی برایشان می‌خرید و... پای درد دلش که می‌نشستی، دلش می‌خواست هر
لحظه در خدمت والدینش باشد. بااین حال پدرش، به او گفته بود: اخلاق و رفتارت خوبه.
دعات می‌کنم ولی احسان کردنی که قرآن در مورد والدین گفته، تو بچه‌های من نیست!

می‌پرسید احسان دقیقا چیست؟ رفتارهای نیکویش را تحسین کردم.
الهی ک
جاتون خالی صبح زود، رفته بودم زیارت. الهی روزی
همه بشه.
یکی از بهترین کارها وقتی زائر هستی، به
نیابت از دیگران زیارت کردن و برای دیگران دعا کردن است. چقدر عمیق و با تمام وجود
دعا کردم خدایا همه بیمارانمان را شفا بده.
ما چقدر خودمان را بیمار می‌دانیم؟ کدام
بیماری سخت‌تر است؟ بیماری جسم یا روح؟ الهی که خدا همه‌ی بیماری‌هایمان را شفا دهد
به ...
 گاهی شفاها به رخ دادن یک معجزه است.
برخی شفاها به خوردن دارو و استفاده از یک واسطه مادی است اما بیمار
سلام
به همه خواهرانم
امروز
قراره آش بپزم ببریم ان شاالله برای مجلس سالار شهیدان، امام عزیزمان  


یاد
آش پشت پاهایی که می پزیم.. یاد آش پشت پاهایی که مادران شهدا می پختند و جنازه
بچه هاشون برمی گشت.. گاهی خبرشون فقط می رسید و نه هیچ چیز دیگر..
حسین
جان می روی با افتخار.. دلم نمی آید بگویم برو بسلامت.. نرو.. سلامتی نذاشتند برایت.. اما با
افتخار رفتی.. سلام ما را به مادر برسان..
حسین
جان برو با عزت در آغوش رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم..
این
دنیا جا
هر چیزی زکاتی دارد؛ مصرف وجوهات شرعی در محل خود، زکات مال است، آموزش به کسی که اهلیت یادگرفتن دارد، زکات علم است[۱]، نیکوکاری زکات نعمت‌هاست٬ و وساطت کردن [و کارگشایی] زکات مقام است٬ و بیماری‌ها زکات بدن‌هاست٬ و بخشودن زکات پیروزی است٬ و هر آنچه که زکاتش داده شود از نابودی حفظ می‌گردد.[۲]

زیبایی هم زکات دارد و زکات زیبایی عفت و پاک‌دامنی است.[۳]
و البته هر چیزی آفتی دارد و آفت زیبایی، غرور و خودبزرگ‌بینی است.[۴]
نکته بسیار قابل توجه اینکه ب
«کتاب الرّجال»
فیسلمان الفارسی
أبو عمرو الکشی، عن محمّد بن إسماعیل ، قال حدّثنی الفصل بن شاذان ، عن ابنأبی عمیر، عن إبراهیم بن عبد الحمید ، عن أبی بصیر ، قال ، قلت لأبی عبداللّه‏: ارتدّ النّاسإلاّ ثلاثة: أبوذر، و سلمان، و المقداد، قال ، فقال أبو عبداللّه‏ علیه السلام : فأین أبو ساسان و أبو عمرةالأنصاری(1) ؟
أبو عمرو الکشی، عن محمّد بن إسماعیل ، قال حدّثنی الفضل بن شاذان ، عن ابنأبی عمیر، عن وهیب بن حفص ، عن ابى بصیر، عن أبی جعفر علیه السلام ،
احساس تنهایی
تجربه ی بشری حاکی از آن است که احساس تنهایی یکی از موضوعاتی است که که باعث آزردگی روح وروان آدمی شده و تداوم این احساس ، منجر به گوشه گیری و کناره گیری از اجتماع شده و افسردگی را در پی خواهد داشت ، گرچه این احساس در انسان های مختلف متفاوت بوده و هر کس برداشتِ خاصی از این موضوع دارد و همیشه این احساس مبتنی بر واقعیت نمی باشد ، مثلاً فردی که انتظارات بسیاری از دیگران دارد و به عنوان فردی پر توقّع شناخته می شود ، اگر کارها مطابق میل
تربـیت و رُشـد اخلاقی فقط از جانـبه خانم باید رعایت بشـه یا فقط آقا ؟؟
یا اینکه
هر دو باید تربیت دیـنی و اخلاقی پیـدا کنند ؟!
چند دقیقه باهم همراه بشیم، بشرط اینکه دوستان بعد خواندن مطلب همراهی کنند تا جمع چند فکر و نظر، مارو به آگاهی بیشتر و دقیق تری برسونه، به امیــد خدا.
بسم الله الرحمن الرحیم
اول بحثمون بهترین نکته ای که به ذهنم میرسه و بزرگترین درس هم هست، و بهتره بگم که: حـَرف آخَر رو همون اول خدا برامون بیان میکند :
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ
عمیق و نه خیره، به چهره اش می‌نگریستم. چشمانش بسته بود و
راحت می‌توانستم هرچقدر دلم می‌خواهد، عاشقانه نگاهش کنم. نگاهش می‌کردم اما انگار
تک تک روزهایی را که با او سر کرده بودم می‌نگریستم. تک تک روزهایی که مهرش رو نمی‌­دیدم
اما او، مهر می­‌ورزید. و حالا که می­‌دیدم ذره­‌ای از مهرهایش را، می­‌خواستم جبرانی
بکنم.
کمی تکان خورد و من، نگاهم را زیر انداختم تا اگر چشمانش را
باز کرد، نبیند مستقیم نگاهش می­‌کردم. مطمئن که شدم هنوز خواب است، نف
این روزها، حتما، طعم گس فشار اقتصادی را شما هم چشیدید. سخته
اما وقتی به ابعاد مختلفی که برای رشد ما می‌تواند داشته باشد نگاه می‌کنم، خدا را
شاکرم از این نعمت بزرگ.
 
فشار اقتصادی کجا خودش را نشان می‌دهد؟

-        
در
خوردنی ها مثلا. برخی چیزها را دیگر نمی‌توانی بخری. به حداقل‌ها اکتفا می‌کنی.
گاهی حتی چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کنی.
-        
در
پوشیدنی ها. باید به داشته‌هایت اکتفا کنی. وصله بزنی و اتو کنی نه اینکه نو کنی.
-        
در
رفت
خیابون نزدیک دانشگاه با همسر وعده کردم که برم دنبالش. زودتر میرسم. رادیو معارف روشنه و منتظرم تا ترتیل حرم حضرت معصومه شروع بشه. صندلی رو خوابوندم. دریچه کولرو به سمت صورتم تنظیم کردم. ترتیل شروع میشه. چشمامو میبندم و آیه ها رو نفس میکشم.《قل الحمدلله و سلام علی عباده الذین اصطفی ... 》اواخر دوره عمومی شروع کردم برم حفظ قرآن. حدود ۸ ماه. تا اوایل جزء ۲۰. و این آیات ، اولین آیاتی بودن که آخرین آیات من شدن.《... ءالله خیر اما یشرکون》. اینم یکی دیگه از
شهر مدینه الزهرا
مدینه الزهرا به معنی شهر درخشان، در کوردوبا واقع شده است.
قدمتش به قرن 10 میلادی و زمانی برمی‌گردد که آن را به عنوان پایتخت خلافت اموی اندلس تأسیس کردند.«مدینه الزهرا» (Medina Azahara)، زمانی مهم‌ترین شهر اسپانیا به حساب می‌آمد و ساختمان‌های دولتی و مذهبی، خانه‌ها، باغ‌ها، کارگاه‌ها و محل اقامت خلیفه را شامل می‌شد. مدینه الزهرا در زبان عربی به معنی «شهر درخشان» است که در منطقه‌ی خودمختار اندلس واقع شده و فقط چند کیلومتر با ش
بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت شده که به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: هر گاه خواستى هر چه را که مى‏‌شنوى و مى‏‌خوانى حفظ کنى، این دعا را در تعقیب تمام نمازها بخوان:
سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا یَعْتَدِی‏ عَلَى‏ أَهْلِ‏ مَمْلَکَتِهِ‏، سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ، سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِی قَلْبِی نُورًا وَ بَصَرًا وَ فَ
اخیراً دیدم کانالی تلگرامی از شیخ محمّدهادی یوسفی غروی (مجموعه مصاحبه‌ها:386-388)
داستان عجیبی نقل کرده است:

«نمونه‌ای دیگر از احترام امیرالمؤمنین(ع) به کفار، اینکه قبیلۀ بنی کلاب
از جمله قبایل عربی بودند که پیش از اسلام به عراق و بین النهرینِ دجله و فرات آمده
و مستقر شده بودند، و بعد که اسلام به عراق و کوفه رسید بخشی از این قبیله به کوفه
آمدند. پس از ورود اسلام به عراق، شَمِر بن ذی الجوشن که از بنی کلاب بود دست از مسیحیت
برداشت و مسلمان شد اما

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

نمونه پیشینه تحقیق